Laos! of toch klein Frankrijk? - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Kirsten Dame - WaarBenJij.nu Laos! of toch klein Frankrijk? - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Kirsten Dame - WaarBenJij.nu

Laos! of toch klein Frankrijk?

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

19 Februari 2016 | Laos, Vientiane

Sawaidee lieve allemaal!

3 maanden op reis... een kwart jaar gewoon niet in mijn eigen bed geslapen! Wauw het voelt wel heel bijzonder moet ik zeggen en vooral het feit dat ik pas op de helft ben. Laat ik jullie snel op de hoogte brengen van mijn Laos avonturen.

Na een wereldreis van drie bussen en twee tuktuks aangekomen in Huay Xai, een klein plaatsje aan de Mekong river. Vanaf hier neem ik de slowboat naar Luang Prabang. Ik moest nog 'even snel' mijn ticket voor de boot kopen op de dag dat ik aankwam. Ik had na een aantal weken Azie wel kunnen raden dat 'even snel' geen optie is hier. Het was namelijk lunchtijd en dat gaat hier niet om de beurt maar tegelijkertijd en wel twee uur! Mijn geduld wordt aardig getraind hier... Goed, nadat ik dus eindelijk na twee uur wachten mijn bootticket had, kon ik op zoek naar een guesthouse voor een nacht. Heerlijk luxe een eigen kamer met badkamer, heerlijk! Na weer een keer breed in een tweepersoonsbed te hebben geslapen was ik klaar voor de slowboat!

Dag 1 met de slowboat brengt je in 8 uur tijd naar Pakbeng een mini plaatsje halverwege de route en bestaat uit niets meer dan guesthouses en restaurants. Prima voor een nachtje! Op de slowboat ontmoette ik Nederlandse Blanca en samen zijn we op zoek gegaan naar een kamer om de kosten te kunnen delen... Maar gelukkig konden we het ook goed met elkaar vinden haha. Dag twee brengt je in weer 8 uur naar Luang Prabang en ondanks dat de omgeving geweldig is met mini dorpjes, karstgebergten en vissende locals, heb je tegen die tijd wel al je muziek geluisterd en ben je klaar met lezen. Het was een interessante ervaring en had het zeker niet willen missen, maar eens en nooit meer haha

Luang Prabang! Ik noem het maar even klein Frankrijk. De Franse roots zijn duidelijk terug te vinden in het eten, de architectuur en de toeristen. Wauw heel veel Fransen! Ik ben er wel achter dat ze in Laos niet de moeite nemen om de cultuur op te poetsen zoals in Thailand misschien wel het geval is. Op de nightmarket ligt voldoende ondefinieerbaar eten, dus wie zich wil wagen aan volledige kippenklauwen en hersenen in saus... Laos is the place to be! Ik vond Luang Prabang niet een hoogtepunt, maar ondanks dat heb ik genoten van een super zonsondergang en een van de mooiste watervallen die ik ooit heb gezien. Azuurblauw water met ontelbaar veel lagen, heel tof!

Omdat het met Blanca ontzettend gezellig was zijn we vanuit Luang Prabang samen doorgereisd naar Vang Vieng. Het backpackers mekka van Laos. De busrit was zeer interessant en dat komt voornamelijk door de niet zo goed ontwikkelde wegen.. Je gaat van strak asfalt naar enorme keulen en grint in een paar meter en er waren nogal wat steile afgrondjes. Gelukkig veilig aangekomen in Vang Vieng en het voelde meteen al fijner als Luang Prabang.

De eerste middag zijn Blanca en ik gaan wandelen in de schitterende omgeving en toen kwamen we een bordje tegen om een uitkijkpunt te beklimmen. Challenge accepted! Het was een ontzettend stijle klim met gammele trapjes boven de afgrond en handen/voeten werk op de rotsen. Het was de klim meer dan waard want het uitzicht was te gek! Een powervrouw momentje ;) Achteraf misschien niet heel handig om op je Vans te doen, maar ik leef nog! De volgende dag besloten we om een rustig dagje te houden en zijn we gaan tuben op de rivier. Een activiteit die je niet kunt overslaan in Vang Vieng. Superleuk om lekker op de het water te dobberen tussen de hoge groene bergen. Wij waren al om 10.30 vertrokken die dag als nummer 7/8 en dat was maar goed ook want we waren pas om 15.00 terug, zonder tussenstop! Dit komt doordat je onderweg af en toe met je billen op de rotsen blijft hangen haha en daar lig je dan in het midden van de rivier in Laos... Ik zeg een leuke middag ;)

Na een week samen te hebben gereisd, weer afscheid genomen en back on my solo track. Nou ja voor zolang het duurt. Ik heb nog een dagje gerelaxt in Vang Vieng en ben toen verder gereisd naar Vientiane, de hoofdstad. Volgens de verhalen is het er heel saai, dus had mij voorbereid op het ergste. Maar eerst nog even de helse busrit... Ik zat helemaal achterin met 4 man op een bankje gepropt. Iedere hobbel en kuil ging door merg en been en nou ja, dat zijn er hier nogal wat. De afstand in kilometers is 160, de afstand in tijd is 4.5 uur! Do I need to say more? Maar goed doordat ik zo knus op de achterbank zat, wel weer gelijk contact met Amerikaanse Kelly. In Vientiane samen op zoek naar een hostel en we werden bunkbed-buddy's. Vientiane is een prima stad voor twee dagen, daarna heb je het wel gezien. Helaas moest ik er langer blijven voor mijn visum voor Vietnam. Dit wilde ik eigenlijk in Luang Prabang regelen, maar dat ging vanwege het Chinese nieuwjaar even niet door haha. Chinees nieuwjaar betekend, we werken twee weken niet.. Doei! Dus vier dagen in Vientiane. Je waant je hier net in Frankrijk, en dat betekend... Croissantjes! Lekker :) Met lezen, kaarten, slapen en eten de tijd gevuld en zo ben ik weer helemaal opgeladen voor een nieuw land!

Laos was mooi, maar niet spectaculair en dat had ik ook niet verwacht. Ik bezocht Laos voornamelijk als overgang van Thailand naar Vietnam en die functie heeft Laos prima vervuld... Op naar Vietnam :)

PS: Mijn paspoort begint al mooi gevuld te raken :D

  • 19 Februari 2016 - 07:55

    Vadur:

    Weer een mooi verhaal schat, en naast ne paspoort zo te horen ook je vriendenboekje... Lol...geniet van alle momenten... Ja ook op je vans... Dikke knuffel van je vadur....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Mijn droom: alle uithoeken van de wereld ontdekken :)

Actief sinds 19 Okt. 2015
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 5066

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 17 Juni 2016

Het grote avontuur

Landen bezocht: